شانس یک درصدی برای خرید خودرو/ عدالت در توزیع یا رقابت برای رانت؟
با هجوم بی‌سابقه متقاضیان به طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو، تا عصر امروز بیش از ۵.۲ میلیون نفر برای خرید ۷۳ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. این میزان تقاضا باعث شده شانس برنده شدن هر متقاضی به کمتر از ۱.۵ درصد کاهش یابد و احتمال می‌رود با ادامه ثبت‌نام تا پایان مهلت، این رقم به حدود یک درصد برسد. قرعه‌کشی نهایی چهارشنبه ۱۶ مهرماه با حضور مراجع نظارتی برگزار خواهد شد.

به گزارش اکو اقتصاد، در حالی‌که طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو با استقبال بی‌سابقه متقاضیان روبه‌رو شده، تا عصر امروز بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای خرید محصولات این خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند. این میزان تقاضا برای تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو عرضه‌شده باعث شده شانس برنده شدن هر متقاضی به کمتر از ۱.۵ درصد کاهش یابد و پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند ثبت‌نام تا پایان مهلت، این احتمال حتی به حدود یک درصد نیز برسد.

این مرحله از فروش فوق‌العاده، با هدف افزایش عرضه مستقیم خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی و کاهش نقش واسطه‌ها از روز گذشته آغاز شده و طبق اعلام ایران‌خودرو، تا ساعت ۲۴ امشب ادامه خواهد داشت. محصولات عرضه‌شده شامل چندین مدل پرطرفدار از جمله پژو ۲۰۷، سورن پلاس، دنا پلاس توربوشارژ و تارا هستند. به گفته مسئولان، تمامی مراحل ثبت‌نام، بررسی شرایط متقاضیان، اولویت‌بندی و قرعه‌کشی زیر نظر مراجع نظارتی انجام می‌شود تا شفافیت کامل در فرآیند حفظ شود.

بر اساس اعلام شرکت ایران‌خودرو، قرعه‌کشی و اولویت‌بندی نهایی روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادهای نظارتی برگزار خواهد شد. اسامی برندگان نیز پس از انجام قرعه‌کشی از طریق سایت رسمی این شرکت و پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. برندگان موظف هستند ظرف مهلت مقرر نسبت به پرداخت وجه و تکمیل مراحل خرید اقدام کنند؛ در غیر این صورت، ظرفیت آن‌ها به نفرات رزرو اختصاص می‌یابد.

افزایش چشمگیر تعداد متقاضیان در مقایسه با ظرفیت محدود عرضه، بار دیگر توجه‌ها را به شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو جلب کرده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که جذابیت قیمت کارخانه‌ای نسبت به بازار آزاد، دلیل اصلی این حجم از تقاضا است؛ به‌گونه‌ای که اختلاف قابل توجه میان قیمت رسمی و قیمت بازار موجب شده خرید خودرو از کارخانه نوعی فرصت اقتصادی پرسود تلقی شود. همین امر سبب شده حتی افرادی که نیاز مصرفی به خودرو ندارند نیز برای بهره‌مندی از این اختلاف قیمت، اقدام به ثبت‌نام کنند.

در مقابل، برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای کاهش تقاضای سفته‌بازانه، معیارهای سختگیرانه‌تری برای احراز شرایط متقاضیان در نظر گرفته شود؛ از جمله الزام به عدم خرید خودرو در سال‌های گذشته، بررسی وضعیت مالیاتی و بیمه‌ای افراد و محدود کردن امکان انتقال سند در کوتاه‌مدت پس از تحویل خودرو. با این حال، تجربه دوره‌های قبلی نشان داده که حتی اعمال این محدودیت‌ها نیز نتوانسته از حجم عظیم تقاضا بکاهد.

گفتنی است در طرح‌های قبلی فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو نیز شانس برنده شدن معمولاً بین ۲ تا ۵ درصد متغیر بوده، اما این بار به دلیل تعداد بسیار بالای ثبت‌نام‌کنندگان، احتمال برنده شدن به کمترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده است.

0 نظر:

نظر بدهید